RThPh 2001/II, p. 115-120.

Myriam TÉTAZ-GRAMEGNA
Correspondance Frank Martin – J.-Claude Piguet (1965-1974)

Résumé
Le travail de création de Frank Martin (1890-1974) et la quête d’un langage philosophique procédant du discours musical chez J.-Claude Piguet (1924-2000) traversent cet échange de lettres entre compositeur et philosophe, sur fond du débat qui agitait le monde musical dans la 2ème moitié du XXe siècle, considéré ici comme la crise du langage musical. Piguet focalise l’appréhension de l’art sur la question du sublime alors que Martin, par son insistance sur la sensibilité, semble plus attentif au problème du beau. L’un et l’autre s’accordent sur la prééminence de l’éthique sur l’esthétique.

M. Tétaz-Gramegna, The Correspondance between Frank Martin and J.-Claude Piguet (1965-1974), RThPh 2001/II, p. 115-120.
Frank Martin’s (1890-1974) creative work and J.-Claude Piguet’s quest for a philosophical language able to deal with music both emerge in this exchange of letters between composer and philosopher. The common background is constituted by the debate within the musical world in the second half of the XXth century, a time of crisis for the musical language. Piguet focusses his perception of the musical art on the question of the sublime, while F. Martin, insisting on the claims of sensibility, favors the dimension of the beautiful. Both share the idea of the preeminence of the ethical over the esthetical.